Ramadhan…


Alhamdulillah sekali lagi kita akan dapat bertemu dengan bulan Ramadhan pada tahun 1429 Hijrah ni. Doa tahun lepas supaya dipertemukan dengan Ramadhan tahun ini dimakbulkan Allah, InsyaAllah. Bagi yang muda, usia yang ada digunakan sepenuhnya untuk mengaut segala keuntungan pada bulan ini. Bagi yang telah lanjut usia syukur kerana Allah masih lagi memberikan ‘subsidi’ nyawa kepada kita.

Kalau beberapa minggu lepas kita sibuk menonton Olympic Beijing 2008 mungkin kita akan tahu sedikit sebanyak bagaimana persediaan para atlik untuk memenangi acara yang disertai. Bayangkan begaimana mereka buat persediaan. Tiap-tiap hari buat training, makanan, tidur, kesihatan semuanya dikawal dan dipatuhi dengan penuh disiplin. Tujuanya hanya satu je, nak dapat ‘Gold Medal’. Semua tu dibuat selama 4 tahun. Bayangkan berapa lama 4 tahun tu. Kalau Perdana Menteri tu dah pegang 1 penggal pemerintahan. Banyak benda yang boleh dibuat. Ada atlik Team Great Britain(GB) yang lama tak jumpa anak isteri diorang semata-mata buat persediaan. Penuh dengan disiplin. Alangkah bagusnya kalau disiplin ini dapat diterjemahkan dalam bulan puasa yang akan datang nanti. Tiap-tiap malam adalah malam rahmat. Tapi kebanyakan kita hanya fikir pasal bukak puasa, bazar Ramadhan, dan sahur. Tu untung kalau fikir pasal sahur. Ada sesetengah yang tak fikir langsung. Lagi malang kalau ada yang tak puasa buat-buat puasa. Makan, minum, merokok celah-celah kayu dan celah-celah bundle macam kat kilang lama aku.

Minggu lepas pulak kita lihat bagaimana Permatang Pauh telah menerima berpuluh-puluh ribu kunjungan orang ramai demi PRK P44. Lihat bagaimana jentera-jentera dari ketiga-tiga parti bertanding berkempen siang malam. Dato Najib kalau tengok kat Buletin Utama tu kejap ada kat Pekan, kejap lagi ada kat Permatang Pauh, kejap lagi kat KL pulak. Macam ada magic pulak. Betapa semangatnya dia berjuang demi BN. Dalam satu klip video Youtube aku tengok petugas PAS tidur beramai-ramai dalam MPV pada waktu pagi. Mungkin baru sampai dan terlalu letih selepas pulang dari Muktamar. Bagus sungguh perjuangan orang berpolitik ni. Tapi alangkah bagusnya kalau semangat ini diterjemahkan ke dalam bulan Ramadhan nanti. Tentu banyak pahala yang diperolehi. Berletih, berhujan, berpanas, kelaparan demi mengaut ganjaran dari Allah.

Bulan ni semua pintu syurga dibuka seluas-luasnya. Pintu neraka ditutup serapat-rapatnya dan syaitan dirantai. Kalau tak percaya, dalam bulan ni senang je nak dapat khusyuk dalam sembahyang berbanding bulan-bulan lain. Wahyu supaya berpuasa ni bukan diturunkan kepada Nabi Muhammad sahaja, nabi-nabi lain pun ada juga. Tapi adakah mereka mengamalkannya? Memang dah tak ada lagi. Agama bagi mereka dah tak ada apa-apa. Maka beruntung dan bersyukurlah kita dengan nikmat yang Allah kurniakan ini. Moga kita sama-sama dapat mengaut segala ganjaran yang diberikan pada bulan ini. InsyaAllah

Advertisements

3 comments so far

  1. effa~ on

    salam ramadhan karim..
    merasa ramadhan di bumi orang ye..
    apepun semoga ramadhan kali ini memberi 1001 keberkatan buat nta n zaujah, k.ninie.
    minta izin link blog ni ye =)

  2. syed fadhli on

    selamat brpuasa buat org nun jauh d sana..moga ramadhan kali ni yg trbaik dlm khidupan kita.insyaALLAH

  3. Nurul Sa'adah on

    mcm mana puasa tempat org yerk?…utk oak ngn kak ninie, kome ucapkan slmt b’puasa…semoga dengan ramadhan ini Allah memberi kerahmatan, keampunan dan kebebasan dari azab api neraka…


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Pages

  • Meta

  • %d bloggers like this: