Suasana Ramadhan

Alhamdulillah masih lagi kita dipertemukan dengan Ramadhan pada tahun ini. Semoga puasa Ramadhan pada tahun ini lebih baik dari sebelum ini. Kalau kita tengok arahan supaya wajib dikerjakan puasa dalam bulan Ramadhan ada di dalam al-Quran. Tapi dalam surah yang sama arahan supaya dijalankan Hudud dan Qisas juga ada dinyatakan. Arahan ini adalah arahan yang datang sebelum arahan diwajibkan berpuasa. Namun orang kita buat tak kisah aje. Mungkin ada yang tak tahu pun atau mungkin ada orang yang nak buat supaya kita tak tahu. Malang betul orang yang berilmu tapi tak sampaikan ilmu tersebut kerana kepentingan peribadi.

Alhamdulillah puasa kat sini dapat dijalankan tanpa halangan. Kalau kita tengok minggu lepas di China sesiapa yang didapati berpuasa akan ditahan. Solat jemaah, tarawikh dan iftar jamai tidak boleh dibuat. Kalau ditangkap maka tindakan akan dikenakan kepada mereka. Sebab inilah bala’ yang Allah turunkan tak habis-habis kat China.

Puasa kat sini macam biasa tanpa bazar ramadhan, Jejak Rasul, rancangan masak-masakan, iklan raya dan bermacam-macam lagi. Di BIC disediakan Iftar (buka puasa) tiap-tiap hari. Ada saje orang yang akan menyumbangkan sama ada duit atau juadah berbuka puasa. Bila masuk waktu je hidangan kurma dan air susu dijadikan juadah utama. Kemudian Solat Mahgrib berjemaah dan lepas itu barulah dihidangkan nasi minyak berlaukkan kari kambing tanpa sayur. Tiap-tiap harilah makan lauk kambing. Sebab ini kontrak BIC sendiri kalau penyumbang menyumbangkan dalam bentuk duit. Menu akan bertukar bila ada orang lain yang menyedikan juadah seperti komuniti Melayu Islam Malaysia disini.

Sabtu lepas kami warga Melayu Islam Malaysia disini bergotong-royong menyedikan juadah berbuka. Menunya nasi minyak, kurma kambing + kentang dan sayur salad. Ketuanya siapa lagi kalau bukan Ustaz Nabir. Ustaz Nabir ni bekas Imam kat BIC. Dari pagi sampai petang buat kerja. Letih juga. Kambing beli dari Makro. Kambing dah siap sembelih, cuma tinggal nak melapah je. Halal lagi. Alhamdulillah tak susah nak dapatkan makanan Halal kat sini. Kalau nak ayam atau daging halal pun ada jual kat TIPAZA. Kedai orang Arab Islam. Kebiasaanya kalau juadah yang disediakan dari orang Malaysia, orang kat sini memang suka sebab sedap kot. Tapi kalau masak tu jangan lah masak pedas-pedas. Nanti habis lari orang lain sebab tak tahan pedas. Masa menghidang aku dah tak involve sangat sebab ramai orang Malaysia lain yang datang menolong. Masa tu barulah rasa dapat duduk rehat sikit. Kena pulak hari tu hujan dan berangin. Sejuk sungguh. Lepas ni ada 2 kali lagi kena sediakan juadah berbuka kat BIC.

Advertisements

3 comments so far

  1. nurizah207 on

    Ninie apa kabar, dah ada baby? huhu…kirim salam pd dia dgn lafaz assalamualaikum..

    nur izah,
    madinah al-munawarah.

  2. as-sa'adati on

    Makan kambing aje…daging kambing sana sama ke ngn M’sia?

  3. musafir03 on

    Daging kambing kat sini xmcm malaysia.takde lah kuat ngat baunya. setakat nie xde baby lagi.hehe


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Pages

  • Meta

  • %d bloggers like this: