Tadarus

Sedar tak sedar dah masuk hari ke-18 puasa. Dah lebih dari separuh Ramadhan berlalu. Hari ni tadarus muslimin di Belfast ni dah masuk Juz-21. Advance 3 Juz. Kat sini tadarus buat tiap-tiap petang. Tempatnya gilir-gilir kat rumah Komuniti Islam Melayu Malaysia kat sini. Petang ni giliran rumah aku lagi. InsyaAllah sebelum 27 Ramadhan khatam dah. Nanti hujung-hujung nanti ada pulak yang nak balik beraya kat Malaysia. Aku ngn Zaujah aku tak balik lah. Beraya di Belfast la tahun ni. Kira 1st time la Aidilfitri disambut kat tempat lain. Sebelum ni tak pernah pun melainkan Aidiladha. Masa tu aku belajar kat Universiti lagi. Cuti pun tak lama.

Tadarus sepatutnya mula pukul 6.00 petang. Tapi biasa lah orang Melayu, pukul 6ptg tu baru nak siap-siap keluar dari rumah. Nak tak nak paling awal pun pukul 6.30ptg baru mula. Kehadiran tu kadang-kadang 4 orang. Paling ramai pun rasanya dalam 10 orang. Biasa lah mungkin diorang ada urusan masing-masing. Habis je baca maka akan ada kupasan dan tzakirah ringkas dari ustaz-ustaz kat sini. Kalau tak Ust Nabir, Ust Faisal. Tak pun Ust Khalid. Sume grad dari oversea belaka. Alhamdulillah ilmu tu sentiasa tercurah-curah. Banyak juga dapat dipelajari dan diperbaiki terutama bacaan, tajwid semua diperbetulkan walaupun masa sekolah dan masa kat universiti dulu belajar. Tapi ingat tak ingat je.

Biasanya kalau baca bertadarus ni memang ada kelemahan dan kesalahan. Tak kurang juga yang merangkak-rangka. Walaupun merangkak-rangkak tapi tetap mendapat pahala malahan lebih dari orang yang baca secara lancar. Kalau yang lancar bacaan tu maka dapat 1 pahala. Tapi yang merangkak ni dapat 2 kerana setiap satu huruf yang dibaca dalam al-Quran ni dikira. Kalau yang merangkak tu dia akan cuba perbetulkan bacaan dan sebutannya. Mungkin berulang kali dicuba untuk berjaya menyebutnya. Maka makin banyak lah pahala yang diperolehi. Ni lah antara tazkirah yang diberikan oleh ustaz-ustaz kat sini supaya menggalakkan rakan-rakan yang bacaan yang tidak berapa lancar supaya hadir juga dan jangan malu untuk membaca. Salah tak apa sebab ada yang menegur. Kalau tak sekarang bila lagi. Nanti bila dah ada anak cucu takdelah kekok dan tak tau nak ajar diorang baca al-Quran

Advertisements

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Pages

  • Meta

  • %d bloggers like this: