Penerusan Ramadhan

Hari ni dah masuk hari ke-20 Ramadhan. Fasa ke-2, fasa Keampunan dah pun berlalu. Sekarang dah Fasa ke-3, fasa Kebebasan dari api neraka. Dah masuk 10 malam terakhir. Kalau kat Malaysia makin dekat nak raya makin pendek lah saff tarawikh. Terutama kat kampung aku Kg Relong. Tak tau la sekarang macam mana. Tapi kat sini maintain je dari dulu sampai sekarang. Alhamdulillah. Mungkin kesedaran nak beribadat tu ada dikalangan orang Islam di sini. Bermula malam semalam juga makin ramai orang yang aku tidur dan qiam di BIC. Mengejar 10 malam yang terakhir sebelum Ramadhan berlalu. Makin penghujung Ramadhan makin ramai yang iktikaf di masjid. BIC ada juga menyediakan sahur bagi yang ingin beriktikaf.

Khutbah Jumaat baru ni di sampaikan seorang sheikh dari Mesir. Sepanjang khutbah dia bercakap dalam bahasa Arab. Habis semua orang Melayu kat sini tak faham langsung. Ustaz-ustaz je yang faham. Aku faham lah sikit-sikit. Tapi tak dapat juga nak tangkap point utama. Dua-dua khutbah dalam bahasa Arab. Ingat kan dapat la faham kalau khutbah kedua dalam bahasa Inggeris. Tapi tak ada harapan. Rugi pulak tak belajar Bahasa Arab betul-betul dulu. Setakat ambil Bahasa Arab Tinggi je.

3,4 hari lepas aku dengan Zaujah tak berbuka di rumah langsung. Tiap-tiap hari ada saje jemputan berbuka kat rumah rakan-rakan kat sini. Kat sini kalau jemput berbuka tak jemput semua sekali gus. Kalau tak mana muat rumah. Rumah kat sini kecik-kecik je. Tak de lah besar-besar. Salah satu sebab nak kekalkan kepanasan rumah. Cuaca kat sini sentiasa sejuk sepanjang tahun. Jadi padanlah dengan rumah yang kecik.

Advertisements

1 comment so far

  1. alberangqu on

    Khabar dari Relong.
    Macam itulah juga. Masa Isyak dan 8 rakaat pertama tarawikh tu adalah 3 atau 4 saf tapi lepas tu tinggallah satu setengah saf aje.
    Gitulah orang tak faham dan tak reti kelebihan Ramadhan.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Pages

  • Meta

  • %d bloggers like this: