Kerja lah

Sejak duduk kat UK ni aku duduk tengok berita, cerita, iklan orang putih je. Mane ade iklan orang Melayu sini. Bagus jugak, dapat aku improve english aku. Kadang-kadang sambil tengok iklan kalau ada perkataan aku tak paham terus bukak kamus. Dulu-dulu tak nak ‘improve’kan english. Sekarang baru tau langit tinggi rendah. Tapi tak pe, masa masih ada. Boleh la kalau nak kaut seberapa banyak ilmu kat sini. InsyaAllah.

Cakap pasal ilmu ni teringat pulak dengan suasana ekonomi dunia yang tak tentu arah sekarang ni. Berita tiap-tiap hari cerita bab ekonomi dunia. Mula-mula dulu ekonomi dunia dan ekonomi AS. Sekarang ni ekonomi UK pulak. Ini bermakna kesan kejatuhan ekonomi AS dah merebak ke UK dan seluruh dunia. Kejap-kejap AS ‘Bail-out’ lepas tu UK pulak ‘Bail-out’. Aku pun tak paham ape kebenda ‘Bail-out’ tu. Aku pun pelik macam mana ekonomi boleh jatuh sedangkan manusia yang menguruskan semua benda ni. Akhirnya terjawab segala persoalan lepas aku berborak dengan Ustaz Nabir pasal ekonomi kat BIC hari tu. Aku pun ada baca artikel tentang ekonomi dunia di laman web Ustaz Zaharuddin (www.zaharuddin.net). Ditulis dengan jelas dan mudah difahami oleh orang macam aku yang tak ambil bidang ekonomi atau apa-apa yang berkaitan. Semuanya berpunca dari hutang-piutang rakyat biasa yang meminjam duit dari bank-bank untuk membeli rumah dan lain-lain. Kalau pemiutang sorang dua tak pe, tapi pemiutangnya ramai dan nilainya tak main lah ratus ribu tapi ratus juta. Nilai terlampau besar dan bank-bank tak mampu lagi menanggung beban hutang pemiutang yang tinggi. Maka ada bank terpaksa gulung tikar seperti Lehman Bank, dibeli oleh syarikat swasta dan yang paling besar di ambil alih oleh kerajaan demi menyelamatkan ekonomi negara meraka seperti AS dan UK. Dari sini lah timbul “Bail-Out” tu. Jatuhlah ekonomi Kapitalis yang dibangga sangat oleh barat dan berbangga lah Sosialis dengan kejatuhan ini. Dari sini lah aku dapat sedikit sebanyak ilmu tentang ilmu ekonomi. Tapi hakikanya kaedah Ekonomi Islam juga yang terbaik tapi puak-puak ni tak mahu ikut. Semuanya sebab tamak, haloba dan mengaut keuntangan semata-mata

Kelmarin aku tengok berita, statistik pengangguran kat UK dah mencecah 1.79 million orang. Dijangka jumlah ini akan meningkat 2 million sehingga December nanti kesan dari kejatuhan ekonomi dunia. Aku pun risau jugak sebab aku pun tak dapat apa-apa kerja lagi. Kerja dah banyak mintak. Mesti Goverment UK akan bagi keutamaan pada rakyat dia dulu. Tapi Allah maha kuasa. Semalam aku ade interview kat kedai jual pakaian sukan, SportDirect. Kat kedai ni dah ada 3 orang Malaysia yang kerja kat sini. Ustaz Khalid, Mansur dan Gopal. Lepas interview dengan Kevin, dia akan bagi tau keputusan samada Khamis atau Jumaat. Tadi masa kat masjid Kevin talifon aku dan bagi tau aku boleh start kerja Isnin ini. Alhamdulillah, aku dapat juga kerja setelah bergelar ‘Sura Rumah’ sepenuh masa selama 3 bulan. Moga rezeki yang Allah bagi ini diberkati dan dirahmai-Nya…..amin

6 comments so far

  1. as-sa'adati on

    keje molek2…ada duit nnti jgn lupe kotakan kata yang oak nak blanja kome masa ym td 😉

  2. musafir03 on

    Yeke, ingat betul2. ok lah..insyaAllah

  3. teruterubozu87 on

    tahniah..huhuhu nnt bleh la kome kirim barang kata wak..heheheh

  4. deansam winchester on

    huhuhu…dah dapat keje upenye…
    tahniah2…..

    kumpul2 dwit,bley slalu balik m’sia..
    hahahaha…

  5. ustzh-eng'r on

    assalamualaikum..

    semoga dipermudahkan urusan nta.

    ana, nurhidayah jaafar, ex-UTHM satu batch dan rakan segerak kerja dulu dalam desasiswa dan tarb.

    teruskan berjuang dalam apa kaedah sekalipun. Bumi Allah itu luas, namun ISlam lebih luas.

    selamat bermusafir mengenal pencipta

  6. Batman on

    wah, budak tahap ada blog. I dont have a blog yet, just add my ym = bfh985@yahoo.com


Leave a Reply

  • Pages

  • Meta

