Kisah Burung Pipit, Boikot & Demonstrasi

Dikisahkan pada zaman nabi Ibrahim dulu, pada ketika nabi Ibrahim dibakar oleh Raja Namrud yang zalim, api dikatakan sangat besar menjulang-julang sehinggakan menghampirinya juga berasa begitu panas. Ramai orang memerhatikan sahaja, takut dan bimbang akan kemurkaan Raja Namrud.

Tiba-tiba, kelihatan ada seekor burung pipit yang sangat kecil terbang berulang-ulang kali dari kawasan perigi ke tempat pembakaran itu. Rupa-rupanya, burung kecil itu sedang membawa air menggunakan paruhnya yang kecil itu, untuk menyiram api yang sangat marak menyala.

Haiwan lain bertanyakan kepada burung kecil itu…

“Kau ni, melakukan sesuatu yang sia-sia. Masakan air yang kau bawa itu dapat memadamkan api yang besar itu?”

Burung kecil itu menjawab,

“Paling kurang, nanti bila aku mati nanti, dan berhadapan dengan Allah nanti, aku boleh menyatakan ini usaha aku untuk membantu nabi Ibrahim. Air yang sedikit ini akan menjadi saksi usaha aku yang kecil ini”

Fikrah:
1) Kita manusia yang kerdil, apa usaha kita untuk menjatuhkan ekonomi US dan Israel?
2) Usaha yang kecil namun dikerjakan secara berterusan lebih baik ertinya daripada usaha yang kelihatan besar; namun dikerjakan sekali-sekala. Namun, ia lebih baik daripada langsung tidak berbuat apa-apa…

Aku tertarik apabila membaca beberapa artikel dan komen pengunjung di beberapa blog. Apa kesan kepada ekonomi US dan Israel apabila kita memboikot barangan keluaran mereka? Ada yang cakap ini bukan cara yang bagus dan tak akan memberi kesan langsung kepada mereka.

Kita kena ingat, ekonomi dunia sekarang tengah tak stabil. Ekonomi US teruk dan kadar suntikan yang perlu diberi sehingga mencecah 2 Trilion. Moga boikot yang dianjurkan akan menambah melemahkan lagi ekonomi US dan memberi kesan kepada “rakan baiknya” Israel sekaligus menjatuhkan ekonomi negara diorang.

Apabila kita mati, kita akan dipersoalkan tentang apa yang dah kita buat untuk bantu saudara kita di Palestin. Mengambil pengajaran dari cerita burung pipit, biarpun kecil, penat, letih, menghabiskan masa, duit mengikut demonstrasi namun kita berusaha supaya serangan ketas Gaza diberhentikan. Banyak lagi cara boleh dilakukan seperti derma(ketabung yang diyakini dan bukan masuk poket sendiri) doa, solat hajat, boikot dan macam-macam lagi cara. Moga usaha kita akan dikira sabagai amalan soleh diakhirat kelak. Kalau ikutkan hati aku nak saja aku ke medan pertempuran berperang dengan tentera Zionis Laknatullah. Moga Allah memberi kekuatan kepada aku, amin…Allahuakbar!!!

Advertisements

4 comments so far

  1. as-sa'adati on

    abg de…oak ada x makluman ttg boikot ni…mksudnya apa kepentingannya, apa kesannya, bagaimana beri kesannya…kome perlukan bhn 2 untuk buka mata manusia-manusia kat utm ni…

  2. NS on

    Nak ikut g berperang…

    tp ade satu je masalah, pasport kita tak boleh masuk Israel..

  3. musafir03 on

    Takdelah..tapi rase boleh cari kat internet…

  4. as-sa'adati on

    huhuhu..x per laa…penat dah kome jelajah


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Pages

  • Meta

  • %d bloggers like this: