SPM

SPM. Sembilan tahun yang lepas aku pernah bertemu dengan nya. Tahun 2000. Semasa mengambil SPM tahun tu calon hanya 78 orang sahaja walaupun sekolah aku adalah salah sebuah sekolah elit di Pahang. Ramai dikalangan kawan-kawan ku membawa diri ke sekolah lain selepas habis PMR 1998. Ada yang ke SBP, MRSM dan ada juga ke sekolah harian biasa. Banyak sebabnya kenapa mereka berpindah. Ceritanya biar lah menjadi lipatan sejarah kehidupan kami. Tak mampu untuk aku coretkan disini.

Tahun tu merupakan antara tahun awal SPM di dalam bulan Ramadhan dan  kami juga lah calon pertama bagi alaf baru. “New Mellenium”. Kami sempat dengan 1 kertas sahaja semasa bulan Ramadhan. Kertas ni adalah kertas akhir bagi kami. Kertas Bahasa Arab. Jarak dengan kertas sebelumnya adalah 1 minggu. Dapatlah kami pulang berpuasa dirumah masing-masing pada hari pertama puasa. Macam-macam orang cakap kalau periksa masa puasa tak baik untuk kesihatan lah, cepat letih lah dan bermacam-macam lagi. Tapi takde pulak orang mati sebab puasa kan? Itulah hikmah Allah jadikan puasa. Banyak kerahmat, keberkatan dan kebaikan berbanding kemudaratan.

Tahun ni adik aku yang ke-7, e-man berhadapan dengan SPM 2009. Adik bongsu aku, Akmal pulak PMR. PMR dah berlalu. SPM sedang berlangsung. Aku doakan kedua mereka berjaya. Berjaya memperolehi9A+ Berjaya macam abang dan akak diorang. Berjaya sampai ke menara gading walaupun jalan yang dilalui itu pelbagai cara dan ragam. Ada yang mengambil diploma dulu dan ada yg terus ke Ijazah melalui matrikulasi. Ada juga yang ambil ‘form 6’ separuh jalan je. Tapi Alhamdulillah sampai juga ke menara gading sekarang ini. Betul tak Mak Tam?

Bersambung…

Advertisements

2 comments so far

  1. Kipp on

    Betul, betul, betul….

  2. e-man on

    hihihi…. insyallah e-man tahun depan ambik ting 6 stam e-man abiskan ting 6 kat SMAPT hihihi… 6 thn keh kat SMAPT tu.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Pages

  • Meta

  • %d bloggers like this: